‘Moeten’. Waarom moet dat eigenlijk?

Ik hoorde het mezelf zeggen, een paar weken geleden in een gesprek:

“Maar dit jaar moet ik [dit] bereiken met mijn bedrijf.”

Moet.

Mijn gesprekspartner hoorde het ook. En reageerde direct met de onvermijdelijke vraag: waarom dan?

Tja, waarom eigenlijk.

Lees meer

Hasmik Matevosyan Paradigm Shift in Fashion

Hasmik Matevosyan on a ‘Paradigm Shift in Fashion’

Who made my clothes?

You may have seen this question popping up on the internet more often in the past few weeks. It is the main question of the Fashion Revolution campaign in the run-up to the second ‘anniversary’ of the Rana Plaza collapse on April 24, 2013 in Dhaka, Bangladesh.

The discussion on fair fashion and making the textile industry more sustainable often zooms in on the supply chain: how and where are garments produced? Issues that are part of the supply chain are well documented: labour issues such as freedom of association or working hours, health and safety, building safety or environmental issues such as use of toxins and high water consumption.

But is there a way to restructure the design process within the fashion company itself to contribute to a more sustainable business model?

Lees meer

responsible business in Myanmar

Responsible business in Myanmar: where to start

“You have to kiss a lot of frogs, before you kiss a prince.”

Am I suddenly talking about dating? No. This quote describes doing business in Myanmar. At least, according to one of the speakers at last week’s seminar in Den Haag on doing business in Thailand and Myanmar.

It confirms what I’ve heard before: there is a lot of opportunity in Myanmar for foreign businesses – but it’s tough, very tough, to do business successfully in this newly opening country.

Lees meer

Week van de Ondernemer 2015 ondernemen voor de toekomst

Ondernemen voor de toekomst

Futureproof ondernemen

Ik werd er erg blij van toen ik een tijdje geleden via Twitter zag dat dit het thema voor de komende Week van de Ondernemer is. Die week vindt altijd, in de vorm van een groot meerdaags event, plaats in Utrecht. Dit jaar op 14, 15 en 16 april.

Toekomstgericht ondernemen

Toekomstgericht ondernemen zijn twee woorden die me bijzonder aanspreken. Want ondernemen doe je, in mijn beleving tenminste, niet allen om nu succesvol te zijn maar juist ook om naar de toekomst iets op te bouwen. Duurzaamheid is voor mij hét thema dat met ondernemen in de toekomst verbonden is.

Lees meer

Primark

De aantrekkingskracht van Primark

Al maanden verbaas ik me over het straatbeeld in Den Haag. Waar ik ook ben, zie ik ze: de lichtbruine papieren tassen met lichtblauwe opdruk van Primark, de nieuwste grote retailer in deze stad.

Dus moest het er maar eens van komen. Gisteren liep ik even naar binnen om te zien wat er nou zo bijzonder is aan deze winkelketen en natuurlijk aan de kleding die er hangt.

Eenmaal binnen wordt mijn vermoeden bevestigd: hele lage prijzen. T-shirts voor €2,50. Spijkerbroeken voor €15. Jasjes voor €25. Niets is echt mijn smaak, dus dat scheelt: ik hoef in deze winkel geen ingewikkelde ethische afwegingen te maken wanneer ik iets zou willen kopen.

Want, ik kan niet anders dan me afvragen: ‘Hoe kunnen deze prijzen zo ontzettend laag zijn?’

Lees meer

CinemAsia Film Festival

CinemAsia: a talk with new festival director Lorna Tee

Asia is about much more than just business opportunities and challenges. And many of those other things are what initially led to my decision to study Japanese.

contemporary history, cultural differences, social phenomena, literature, a mysterious language, modern art (and not-so-modern like ukiyo-e) – and film.

Focusing on business and commerce in (East-)Asia came much later. But my interest in all those other things stayed, which makes personal and professional interest a bit blurred occasionally…

Film is – to me – one of the best ways of getting a glimpse of Asia. And one of the best opportunities to do so in the Netherlands is at the CinemAsia film festival.

Movies can show how different places are – but they also often show how similar people can be. Are people really that different from each other even if they live on opposite sides of the world?

It’s nearly that time of year again: CinemAsia 2015 kicks off on April 1 (until April 6) – with a new location ánd a new festival director.

Lorna Tee CinemAsiaI was curious, so I’ve asked Lorna Tee, the new director, a few questions on her plans for the festival and her perspective on the role film can have.

Lees meer

urban development Chongqing

Under The Dome: frisse wind in de discussie over China’s smog?

Dit artikel verscheen eerder op China2025.

Groot nieuws in China was deze week de jaarlijkse bijeenkomst van het National People’s Congress, Groter nieuws kwam diezelfde tijd echter van buiten de politiek. De documentaire Under The Dome werd vrijwel direct een sensatie op het internet na de premiere eind februari en stal daarmee de show in verschillende media.

De documentaire, gemaakt door oud-CCTV verslaggever Chai Jing, gaat over de ernstige luchtvervuiling in China en werd al snel vergeleken met andere grote momenten in milieubewustwording (en –activisme): het boek Silent Spring van Rachel Carson (1962) bijvoorbeeld of de documentaire An Inconvenient Truth van Al Gore (2006).

Wordt Under The Dome voor China net zo iconisch?

Lees meer

Impact, samen

Samenwerking, partnerships: het is een beetje een rode draad geweest door de bijeenkomsten waar ik deze week was. Bijvoorbeeld over de nieuwe Sustainable Development Goals waar momenteel over onderhandeld wordt of over economische empowerment van vrouwen. In die bijeenkomsten ging het vooral om partnerschappen tussen bedrijven en overheid of maatschappelijke organisaties, of zelfs met die drie groepen organisaties gezamenlijk.

Want juist sámen, is de gedachte, kun je meer resultaat bereiken op complexe thematiek.

Ik geloof erg in dat idee dat je samen meer kunt bereiken, maar makkelijk is dat niet. Ook al denk je hetzelfde resultaat voor ogen te hebben.

Lees meer

MACHI nieuwsbrief

Van idee tot uitvoering: ‘the making of’ MACHI’s nieuwsbrief

Deze werkweek heeft bij mij vooral in het teken gestaan van het ontwikkelen van iets nieuws. En iets dat onverwacht best een beetje spannend blijkt te zijn: mijn nieuwe nieuwsbrief.

Al ver voordat ik met mijn bedrijf begon ontdekte ik dat online zichtbaarheid voor mij succes bracht en ik werkte daarom bewust aan een online ‘personal brand’.

Nu als ondernemer werkt het enorm in mijn voordeel dat ik al veel eerder was begonnen met tweeten over MVO, duurzaamheid en Azië: ik ben voor de mensen die mij volgen herkenbaar en consistent. Maar nu is het ook marketing: hoe positioneer ik mij zakelijk gezien zo goed mogelijk? Lees meer

sustainable organic food

Japan’s organic food market: a bloginterview with Duco Delgorge

Food is, in my view, one of the most tangible ways of including more sustainable choices in your personal daily life. And it is maybe not surprising that amidst increasing concerns about food safety, health and environmental impact the market for organic food is growing – not just in the Netherlands and Europe but worldwide.

Last week, the Dutch Ministry of Economic Affairs published data for 2014 on the export of organic food products from the Netherlands, which has risen 11% from the previous year. Most products find their way to other European countries, but outside of Europe one of the top destinations is Japan (the United States, China and South-Korea are also mentioned as important export markets).

This led me to get in touch with Duco Delgorge, president and CEO of the company MIE PROJECT CO., Ltd., an importer of organic packaged food and who I met on my previous trip to Japan. When we met, I was impressed with his drive and vision on sustainable development and the opportunity he spotted in developing this market.

I asked Duco a few questions on his work, his view on developments in the organic food market in Japan and, lastly, some advice for interested Dutch and European companies.

What do you do?

“In February 2005, I established MIE PROJECT Co., Ltd. in Tokyo. The company is focused on importing quality organic, natural, and fairtrade packaged foods. This year is our 10th anniversary. We import nearly 200 products from 23 suppliers from 10 countries and distribute these to over 1,000 food retailers throughout Japan.

We are still a relatively small company, with just 12 employees, but we grow significantly each year and see excellent long-term potential. Although we initially focused on the premium sector of the retail market, e.g. premium supermarkets, gourmet stores, organic food stores, specialty stores, department stores, cafes, etc., we are gradually seeing a growing interest from larger scale supermarkets. Still, the relatively high price ensuing from importing with high import duties, limits the upside potential.”

What are the main developments in the organic food market in Japan in your view?

“The Japanese organic food market still has a retail value of only about €1 billion, and represents only about 0.5% of the total food market. This compares with about 3% in France and 8% in Denmark. [In the Netherlands the market share for organic food is around 2,5%]. The key reasons for the low penetration of organic food in Japan is the lack of local organic agriculture (again about 0.5% of total agriculture), the relatively low level of awareness of organic food among Japanese consumers, and the lack of availability and high cost of imported organic food.

Still, the picture is progressively brightening for the organic food market. People are increasingly looking for healthier food options, and specifically organic food. Most of this demand is being met by imported organic food. Also, although organic food retailing is still very underdeveloped, progressively more retailers are investing in this concept.”

Is Japan an interesting market for Dutch/European organic food brands, and what would you advise interested companies?

“Japan is certainly an interesting market for Dutch/European organic food brands, but suppliers should very carefully consider if they are ready to take up the challenge.

Here is a starter list of things to consider:

  1. Excellent branding/image
  2. Products should be excellent tasting, very high quality, and have strong unique selling points
  3. Quality control / quality assurance must be of the highest level to avoid risk of claims
  4. Price should be competitive – check impact of freight – need for reefer transport and/or high import duty could result in overly expensive retail price
  5. Ideally minimum 1 year shelf life with monthly production to ensure no shelf-life issues
  6. Commitment to succeed in Japan over the long-term, ensuring the necessary resources are put in place

This is just an indication of what is required. Choose your importing partner carefully, ensuring that they have the resources to succeed and that they can work together well with you. Finally, suppliers need to monitor progress and determine over a suitable period of time what the long-term prognosis is: a) maintain; b) invest for growth; or c) withdraw. Ideally, a good working relationship with the importer will ensure the best result is achieved with no surprises. There is no guarantee of success but there are numerous European organic brands that are achieving increasing success in Japan.”

—-

Thank you, Duco, for sharing your view on this growing niche market in Japan and your advice on market entry.

For those interested, the following website provides some further reading on this topic: Japan country info on Organic World.

And, if you want to get to know the Japanese (organic) food market more closely, FOODEX 2015 will be held in Japan from March 3-6.