‘De optimale match tussen hun passie voor het bedrijf en mijn passie voor verantwoord, duurzaam ondernemen in Azië’

Soms heb ik gesprekken waarvan ik jaren later nog steeds de kern weet, vaak een vraag. Zo was er bijvoorbeeld deze vraag. De laatste weken vullen zich onbedoeld weer met een aantal gesprekken die me aan het denken zetten en me helpen bij het bepalen van de richting van mijn werk over verantwoord ondernemen. Zo aan het einde van het jaar is dat geen slecht moment. Waar ga ik me in 2015 op richten?

In één van die gesprekken, toen ik een paar weken geleden in Shanghai was, kreeg ik de vraag wat ik in mijn werk beoog te bereiken. Wat is mijn missie in mijn werk? Over het antwoord hoefde ik niet lang na te denken.

Nederlandse (Europese) bedrijven helpen met het integreren van sociale en milieuthema’s binnen hun bedrijfsvoering op een manier die past bij en relevant is voor hun activiteiten in Azië (en daarbuiten, natuurlijk) en bijdraagt aan een succesvol bedrijf.

Juist het slim verwerken van duurzaam, verantwoord ondernemen in bedrijfsvoering biedt kansen voor bedrijven die gericht zijn op de toekomst. En ja, dat is een flinke uitdaging – zeker ook voor kleinere bedrijven, die vaak niet de resources hiervoor ter beschikking hebben zoals de bekende Nederlandse multinationals dat wel hebben en die hierin koplopers zijn.

Duurzaam én succesvol

Maar er zijn genoeg inspirerende voorbeelden te vinden van bedrijven die hier mee bezig zijn. Denk maar aan Fairphone. Een voorbeeld van een Nederlandse start-up die smart phones op een verantwoorde manier produceert in China. Maar steeds meer vinden deze thema’s ook hun weg in het beleid en activiteiten van ‘gewone’ bedrijven. Bugaboo won in 2013 de MVO Award van de Benelux Chamber of Commerce, bijvoorbeeld. Of kijk naar de textielindustrie, waar bedrijven zoals Vision Textiles (produceert o.a. voor Claudia Sträter en Wehkamp) of Pactics laten zien dat je een verantwoorde bedrijfsvoering goed kunt integreren in een succesvol business model.

Dat klinkt duidelijk, toch?

Maar met het beantwoorden van die vraag in Shanghai realiseerde ik me ook dat ik dit jaar maar voor een klein deel hier aan heb kunnen werken. Ik heb gewerkt aan erg interessante opdrachten, die ook elk op hun eigen manier aansluiten bij de onderwerpen waar ik me op richt: MVO in de supply chain via een project voor het Nederlandse consulaat-generaal in Shanghai, ondernemen in China bij de voorbereiding van de handelsmissie van burgemeester Van der Laan naar China, handelsbevordering, en natuurlijk communicatiewerk voor het NCP OESO-richtlijnen.

Vanuit veel van die projecten en daarbuiten praat ik met bedrijven, ondernemers en anderen over de uitdagingen en dilemma’s die horen bij verantwoord, duurzaam ondernemen in Azië.

In 2015

Maar in 2015 is het tijd om dit veel concreter te maken en rechtstreeks met individuele bedrijven aan de slag te gaan om dit ook binnen hun bedrijfsvoering te realiseren. Met die bedrijven bepalen welke onderwerpen het meest relevant voor ze zijn: welk onderwerp heeft impact voor je bedrijf en/of je belanghebbenden? Hoe kun je daar vervolgens stappen mee zetten – alleen, of misschien met collega-bedrijven uit de sector? En ga je daar vervolgens ook actief over communiceren als bedrijf?

Ik schreef al eerder deze week dat ik vooral veel energie en inspiratie krijg van het werken met ondernemers, juist uit het segment midden- en kleinbedrijf. Hun energie, ambitie en passie voor hun bedrijf en vak werkt aanstekelijk. Ik zie er dus enorm naar uit om in 2015 veel meer met deze groep te gaan werken voor een optimale match tussen hun passie voor het bedrijf en mijn passie voor verantwoord, duurzaam ondernemen in Azië.

(Ben je ondernemer, lees je dit en wil je nu al aan de slag? Wacht niet tot 2015 maar laat het me vooral weten!)

Dit is geschreven voor #blogawayNL

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *