Week van de Ondernemer 2015 ondernemen voor de toekomst

Ondernemen voor de toekomst

Futureproof ondernemen

Ik werd er erg blij van toen ik een tijdje geleden via Twitter zag dat dit het thema voor de komende Week van de Ondernemer is. Die week vindt altijd, in de vorm van een groot meerdaags event, plaats in Utrecht. Dit jaar op 14, 15 en 16 april.

Toekomstgericht ondernemen

Toekomstgericht ondernemen zijn twee woorden die me bijzonder aanspreken. Want ondernemen doe je, in mijn beleving tenminste, niet allen om nu succesvol te zijn maar juist ook om naar de toekomst iets op te bouwen. Duurzaamheid is voor mij hét thema dat met ondernemen in de toekomst verbonden is.

Het is daarom niet voor niets dat die combinatie van woorden zo prominent gebruikt wordt op de Over Machi pagina van mijn website:

[…] vanuit een passie voor Azië en duurzaamheid en met de overtuiging dat deze twee onderwerpen in de toekomst (en voor de vooruitdenkende ondernemer nu al!) essentieel zijn voor een toekomstbestendig ondernemerschap.

Dus natuurlijk werd ik blij van het thema van de Week van de Ondernemer ’15. Aandacht voor al die onderwerpen waar een ondernemer in de toekomst mee te maken krijgt, die kansen bieden maar ook risico’s met zich meebrengen. Dus ook duurzaamheid. Toch?

Toch niet.

Een blik op het programma liet me al snel zien dat mijn verwachting niet klopte. Het programma zit vol met sessies over uiteenlopende onderwerpen zoals financieringsvormen, leiderschap, innovatie en ondernemen over de grens. En opvallend veel (oud-)topsporters komen langs om de Nederlandse ondernemer te inspireren.

Maar ik lees in eerste instantie geen woord over duurzaamheid, MVO, sociaal ondernemerschap of gerelateerde onderwerpen. Niet eens het thema circulaire economie – toch wel een beetje een buzzword de laatste tijd – komt voorbij. Een paar weken later zie ik dat er een programmaonderdeel is toegevoegd. Op één van de 3 dagen vertelt Ruud Koornstra iets over duurzaam ondernemen in een ontbijtsessie voorafgaand aan het officiële programma.

Nu ik dit schrijf kijk ik nog eens naar het programma, en zie gelukkig nog een toevoeging: de sessie MVO: geen trend, maar must die ingaat op sociaal ondernemerschap.

Een paar pogingen om met de organisatie in contact te komen om de vraag te stellen waarom er niet meer aandacht is voor duurzaam ondernemen lopen op niks uit. Mijn overtuiging wordt helaas niet gedeeld.

Dat doet me denken aan een erder gesprek van een paar weken geleden. Mijn gesprekspartner, iemand van een handelsbevorderende organisatie, vroeg me of dat nou echt goed was voor bedrijven, dat maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ja, natuurlijk! Ik geloof dat hij een beetje overdonderd was door het gemak waarmee ik een aantal voordelen afratelde (die ook waar zijn voor MKB’ers) zoals betere risicobeheersing van je (productie)keten, betere financiële resultaten, meer betrokkenheid van je medewerkers, stabielere bedrijfsvoering en meer kans op financiering om er maar een paar te noemen.

Duurzaamheid en MVO horen bij de toekomst

Een gemiste kans: ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid en MVO worden niet als integraal onderdeel van de programmering of dienstverlening opgepakt binnen dit soort evenementen of organisaties. Dat hoeft niet gedaan te worden als iets nieuws of bijzonders.

Maar als iets dat hoort bij een goedlopende, op de toekomst gerichte onderneming.

Als iets dat zowel kansen biedt maar ook risico’s met zich meebrengt. Juist daarom is het belangrijk om kennis en ervaringen hierover te delen.

Een recent voorbeeld daarvan is de impact van de documentaire Under the Dome waar ik al eerder over schreef. De groeiende aandacht voor luchtvervuiling in China biedt kansen: voor bijvoorbeeld Nederlandse bedrijven met unieke kennis en technologie op het gebied van schone productie of luchtfilterproducten. Maar deze ontwikkeling kan ook een bedreiging zijn: door toenemende transparantie en sterkere handhaving van bijvoorbeeld regels voor uitstoot van chemische stoffen kan het gebeuren dat fabrieken plotseling moeten sluiten. Wat als zo’n fabriek een belangrijk deel uitmaakt van je productieketen?

De volgende keer dus gewoon doen?

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *