MACHI nieuwsbrief

Van idee tot uitvoering: ‘the making of’ MACHI’s nieuwsbrief

Deze werkweek heeft bij mij vooral in het teken gestaan van het ontwikkelen van iets nieuws. En iets dat onverwacht best een beetje spannend blijkt te zijn: mijn nieuwe nieuwsbrief.

Al ver voordat ik met mijn bedrijf begon ontdekte ik dat online zichtbaarheid voor mij succes bracht en ik werkte daarom bewust aan een online ‘personal brand’.

Nu als ondernemer werkt het enorm in mijn voordeel dat ik al veel eerder was begonnen met tweeten over MVO, duurzaamheid en Azië: ik ben voor de mensen die mij volgen herkenbaar en consistent. Maar nu is het ook marketing: hoe positioneer ik mij zakelijk gezien zo goed mogelijk?

Online media zoals Twitter, LinkedIn, natuurlijk dit blog en (heel voorzichtig) Pinterest zet ik in om te laten zien wat ik doe en wat er gebeurt op het gebied van Azië, internationaal ondernemen en MVO. Dat zijn de drie pijlers van mijn (uiteenlopende) werkzaamheden.

Maar al langer vroeg ik me af hoe ik ook die mensen kan bereiken die juist veel minder actief zijn op sociale media. Lang niet iedereen heeft een Twitter-account of kijkt dagelijks even door zijn LinkedIn-activiteit. Hoe kan ik die groep mensen (en vooral ook: nieuwe mensen) informeren over bovenstaande onderwerpen?

Het antwoord leek niet zo moeilijk: een nieuwsbrief.

Een nieuwsbrief. Hmm. Ik wist het niet goed.

Het was de afgelopen maanden al eens vaker ter sprake gekomen, bijvoorbeeld wanneer we het in de #Blogawaynl hangouts hadden over strategie en doel van je blog en hoe je meer bezoekers kunt krijgen. Maar toch. Voegt het echt iets toe? Wat vertel ik dan in die nieuwsbrief wat ik niet al ergens anders heb gezegd? En dan ook nog: onderhoud, vormgeving, regelmaat bewaken. Kortom: het leek me bijzonder ingewikkeld.

Die nieuwsbrief is er nu wel. Omdat ik uiteindelijk toch denk dat het een slimme en effectieve manier kan zijn om een andere groep mensen op de hoogte te houden over mijn professionele bezigheden en mijn vakgebied. De beslissing om nu wel met die nieuwsbrief te starten ging wél samen met een hoop keuzes:

  • wat wil ik overbrengen aan mijn lezers?
  • in welke taal ga ik schrijven? (dus ook: wie zijn mijn gewenste lezers?)
  • hoe verspreid ik mijn nieuwsbrief: stuur ik die ongevraagd naar iedereen die ik ken? Liever niet, maar hoe zorg ik er dan voor dat mensen zich abonneren?
  • hoe vaak verschijnt de nieuwsbrief?

Maar vanmiddag was het dan zover: hij is uit (!) naar de eerste selecte groep lezers die zich de afgelopen dagen hebben aangemeld. Bijna symbolisch (maar onbedoeld) gebeurt dat op de eerste dag van het Chinese nieuwe jaar.

Ook nieuwsgierig geworden? Bekijk ‘em hier.

En wil je de volgende gewoon rechtstreeks ontvangen? Meld je aan!

Maar vooral: laat me weten wat je ervan vindt in een reactie hieronder of per mail. Ik ben namelijk heel nieuwsgierig wat jullie ervan vinden!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *