‘Zakelijk wegwijs in China’

Zakelijk wegwijs in China: dat was de titel van de workshop die ik een tijdje terug ontwikkelde voor een 1-op-1 sessie met een ondernemer. Met een eerste zakenreis naar China in het vooruitzicht had ik de vraag gekregen om te helpen met een stukje voorbereiding: hoe gaan de dingen eigenlijk in China, waar moet je rekening mee houden, wat moet je vooral niet doen?

Hoewel een deel daarvan ook gewoon gezond verstand is zijn er veel onderwerpen waarvan het handig is om je een beetje op voor te bereiden: van hoe je visitekaartjes aanneemt tot gespreksonderwerpen en etiquette aan tafel.

Maar uiteindelijk gaat het in zo’n individuele sessie natuurlijk vooral om de vragen die leven bij degene tegenover je. Daarom praten we uiteindelijk meer over mogelijke strategieën voor dit bedrijf om de Chinese markt op te gaan dan over culturele do’s and don’ts.

Zakelijk wegwijs maken = richting geven

Dat is vooral wat ik leuk vind: met iemand mee denken, richting geven, suggesties doen zodat we kunnen zoeken naar mogelijkheden die het beste passen op dat moment voor dit bedrijf. Succesvol de markt op in China vraagt een gedegen voorbereiding en duidelijkheid over de verschillende opties die daarbij passen. Juist dat hoop ik in dit soort gesprekken en vervolgcontact te bereiken, met mijn kennis van de knelpunten bij het ondernemen in China en het netwerk om bij bijzondere vragen de juiste specialist te kunnen inschakelen.

Duurzame productie

Dan een gesprek eerder deze week: met een ondernemer die duurzame producten laat maken in China, maar graag verder wil gaan bekijken hoe ook de wijze van productie bij zijn leveranciers verder kan verduurzamen. We praten over – natuurlijk – China: beide waren we daar kort geleden en we praten over de snelheid waarmee het land verandert en hoe ook duurzaamheid in China steeds meer aandacht op eist (denk alleen aan de altijd zichtbare luchtvervuiling).

Maar we praten ook over die eerste vraag hoe je als relatief kleine opdrachtgever met je producenten, vaak in verschillende locaties in verschillende landen, kunt werken aan het verduurzamen van die productieketen.

Waar begin je op het moment dat je in je bedrijfsvoering en in je productieketen daarmee aan de slag wil? Doe je dit alleen, of juist samen met andere bedrijven die ook op een bepaalde locatie produceren? En hoe bepaal je welke onderwerpen het meest haalbaar zijn – maar ook het meest relevant?

Energie & inspiratie

Op dit soort momenten realiseer ik me weer waar ik mijn werk voor doe. Het praten met ondernemers over China, over ondernemen in Azië, en met hen sparren over de mogelijkheden om dat zo goed mogelijk te kunnen doen is wat me inspireert en energie geeft. En daarbij kan ik hen helpen met het bepalen van de juiste stappen, met het vinden van de benodigde informatie, met het leggen van relevante contacten.

Dat werk doe ik al een paar jaar, in verschillende vormen. Maar het is vooral de focus op de vraag hoe je ook op een verantwoorde en duurzame manier succesvol kan zijn in Azië en werken met bedrijven die daar voor willen gaan waar ik tegenwoordig echt blij van word.

Mijn missie, zoals iemand dat deze week naar me mailde.

Precies: want het goed leggen van die combinatie – succesvol én duurzaam – is een uitdaging, maar zo belangrijk om goed te krijgen voor bedrijven die echt naar de toekomst willen kijken.

Dit is geschreven voor #blogawayNL

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *